Läsvärt



Faksimil från www.hippson.se


Råkade på denna artikel när jag började jobba imorse. Sits- och sadelprojektet är ett samarbete mellan Ridskolan Strömsholm och Sveriges lantbruksuniversitet, och syftar till att undersöka vad som skapar tryck på hästens rygg under arbete. Nu har man tydligen sammanställt resultaten från studien och en av slutsatserna blev "att det inte bara är sadelinpassningen som påverkar belastningen på hästens rygg vid ridning, även ryttaren har stor betydelse för hur trycket på ryggen blir".

No shit Sherlock. I min värld är det ganska logiskt att trycket på hästens rygg till stor del beror på att vi sätter upp 70 kg mer eller mindre balanserad kroppsmassa uppepå den. Jag hoppas, och tror faktiskt, att fler människor än jag har den inställningen.

Dock är undersökningen jätteviktig, utan tvekan. Den kan visa oss saker och samband som ligger bortom de uppenbara slutsatserna. Dessutom kan den ge alla ryttare en tankeställare kring sambandet mellan sadelns passform, hästen rörelse/arbete och ryttarens sits. Och så visar den på vissa saker om användning av paddar, till exempel att gelpaddar ofta skapar ett högre och mer ojämnt tryck än gelpaddar vilket är jätteviktigt att ta till sig. Gå in och läs!

Kram Anna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0