Rapport från Oscar!


Under helgen som gick var vår profilryttare Oscar i Norge och tävlade. Och passade på att kvala in sig till EM. Stort grattis säger vi på Bidermans och är stolta och glada över framgångarna Oscar samlar på sig. Här berättar han om resan:

EM-kvalad
Midsommar helgen spenderades i norska Starum. Började planera denna tävling för nästan 6 månader sen. Känns inte som det var så länge sedan. I torsdags morse satte vi fart mot Norge med förhoppningen om att kvala till Junior EM i Portugal. Med växlande väder under hela resan från sol till regn vart om annat tog resan nästan 9 ½ timme. Det var långa och branta backar som dessutom var mycket krokigare och smalare än i Sverige.
    Det var endast ryttare från Norge och Sverige som deltog i de Internationella tävlingarna i helgen. I CCI* var vi sju svenskar varav fyra juniorer. I CIC** var det tre svenskar.
    På torsdagskvällen fick vi skritta runt dressyrbanan. Så att det inte skulle bli helt nytt för hästarna. Tävlingsplatsen låg uppe på ett berg 350 meter över havet och hade fantastiska vyer. På anläggningen fanns både trav- och körhästar. Men det lustiga var att det precis bredvid och typ på anläggningen hade civilförsvaret sin anläggning.
    På fredagen blev det ingen sovmorgon. Gick upp vid sex tiden för att knoppa Lenni och göra honom fin inför veterinärbesiktningen kl 8. Efter veterinärbesiktningen var det dags för dressyren. Det gick kanske inte optimalt men ändå ganska OK. Låg på en åttonde plats inför terrängen.
    Första intrycket av terrängen var att hindren var gigantiska och inte speciellt många lätta hinder. Men desto fler gånger jag gick banan desto bättre kändes det.
    Det var ganska nervöst inför terrängen på lördagen. Men under framridningen och innan starten hade nerverna lagt sig. Fick ett stopp på ett smalhinder som kom bakom ett upphopp. Hade lite för dåligt tryck i galoppen och fick motorstopp. Resten av banan flöt på bra och näst sista hindret var ett stort vattenhinder med ett nerhopp med en häck för att sedan rida 4-5 galopp språng till ett hinder som stod i vattnet. Det var ett hinder med en häck som låg på ca 1,40 m med ett vattendjup på runt 30 cm. Det var första gången jag hoppade hinder i vatten. Hela vattenhindret var kanske 30 m långt.
    Efter avslutat terrängmoment travade jag av och sen skulle veterinären kolla igenom alla hästar så att pulsen inte var allt för hög. Vi kylde Lenni flera gånger och tog väl hand om honom. Terräng banan var 3,7 km lång och hade en optimal tid på 6,13 min. Jag red på 6,19 min.
    På söndag morgon var det återigen dags veterinärbesiktning innan banhoppningen. Jag låg på en 7 plats inför hoppmomentet. Jag red en felfri runda i banhoppningen och var enda felfria svensk och en av tre felfria i klassen. Jag slutade på en 5 plats av 4 placerade. Och var därmed kvalad till Junior EM. Trött och nöjd med helgen rullade vi hemåt vid två tiden och var inte hemma förrän vid 10.
    Nu laddar vi om för NM i Köpenhamn 7-10 juli och hoppas på en plats i det svenska laget!






Kram Oscar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0