Elitloppet 2011




Jag har haft en kort men fantastiskt Elitloppshelg i Stockholm. Festen i lördags var i världsklass och söndagens tävlingar likaså. Årets startfält var det jämnaste på länge och innan avgörandet var det svårt att avgöra vilken av alla värdiga deltagare hjärnan trodde på och vilken hjärtat klappade för.

Iceland kommer alltid vara en favorit för mig. Oavsett resultat tycker jag det är befriande att se en så lugn, harmonisk och fräsch häst, och en sådan gedigen hästmänniska som Tarzan är. Det kan ingen ta ifrån dem båda.
Precis som övriga Sverige gladdes jag självklart även åt Prince Tagg och Raffe Karlstedt - det är liksom alltid kul när tränare som inte kasserar busslaster med individer för att få fram en stjärna får smaka på framgången. Reven d'Amour har ju en krets kring sig man dansat sig svettig på många dansgolv med, Lennartsson tycker jag är värd all framgång, Arch Madness verkar vara en fantastisk häst och Yarrah Boko är ju efter Coktail Jet vilket får tummarna att kramas lite extra. Ja, ni hör ju.

Så här i efterhand då? Brioni värdig vinnare, absolut. Sättet han skakade av sig mjölksyran på efter försöket är minst sagt imponerande. Men alla känner nog lite med Rapide Lebel - det är inte många som går sista 500 i tredjespår i både försök och final, kör startgalopp och ändå är en näsborre från att vinna hela skiten. En bragd bara det. Kul att Rakas fick ge svar på tal åt alla som ifrågasatte hans inbjudan. Där blev åtminstone jag positivt överraskad. Samtidigt som jag tycker fruktansvärt synd om Lennartsson som förmodligen hade haft två hästar i finalen om inte Year in Review blivit brutalt överkörd på upploppet. Ett osportsligt beteende som är livsfarligt och stötande hänsynslöst - framför allt mot hästen. Blir min lilla Brunis någon gång utsatt för en liknande Paul Mcdonell-styrning så får vederbörande hålla sig väldigt väl undan på stallbacken, det kan jag säga :-)

Kram Anna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0