Nu är det sommar




Vi hade "kosläpp" på Tvåltorp här om dagen :-) Då fick Ametist och Millie gå ut i beteshagen, lyckligare än någonsin.

Mina hästar går alltid ute dygnet runt i stora hagar från maj till augusti/september. Jag tycker de mår bra av det och att det ger dem ett naturligt hästliv. Blir det himla dåligt väder kan man ju alltid lägga ett regntäcke på dem. I år får dock Ametist gå in och sova i stallet på nätterna. Åldern har tagit ut sin rätt på henne och hon blir för trött i benen om hon inte får ligga ned och sova ut ordentligt.

Men Millie, som kan ha ganska mycket i huvudet ibland, blir en helt annan häst när hon får knata omkring i det gröna och umgås med polarna 24/7. Bara för att hon går ute dygnet runt och lever på riktigt bete under de mest intensiva sommarmånaderna (jag har lyxen att ha en häst med bra förbränning) så vilar hon inte. Jag tror att hästar tycker om att bli aktiverade, åtminstone brukar mina göra det. Och så är ju sommaren den tid på året som jag har allra mest tid att engagera mig i dem. Så bete, i ordets rätta bemärkelse, blir det nog bara i 2-3 veckor. Resten av tiden ska vi bonda ordentligt :-)

Kram Anna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0