Kolamasken


Jag vet, det heter Kolla Masken. Men sedan min kära syster myntade uttrycket under någon av de många lördagar vi arbetat tillsammans så sitter det på något vis kvar. Och så låter det mycket trevligare - lite som en godissort! Behöver jag tillägga att humorn i butiken av någon anledningen tenderar att vara extra låg just de dagarna?


Oavsett hur man väljer att uttala det så är det utan tvekan en av de bästa produkter som tagits fram på mycket länge. Visste ni att vi håller på att utveckla resistens mot över 90% av alla våra avmaskningsmedel? Bara för att vi envisas med att trycka i våra hästar dem i tid och otid trots att vi inte ens vet om de har behov av det. Med andra ord - avmaska inte i onödan.

Mitt 19-åriga halvblodssto har inte haft mask och följaktligen inte avmaskats på två år tack vare denna kontroll. Tydligen så är det väldigt vanligt att äldre hästar inte alls drabbas och därför behöver man inte gödsla med Ivomec, Noromectin och allt vad det heter bara för gödslandets skull.


Idag har i alla fall jag plockat bajskluttar igen. Jag tror egentligen inte att själva testet står och faller på vilka man tar men jag brukar ändå välja mina med omsorg. Det känns bättre så. Sedan har jag lagt dem i en plastpåse, fyllt i följesedeln och lagt hela kartongen på posten. Prova!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0